دکتر محمدابراهیم ضرابیها

تفسیر زیارت عاشورا در بستر تاریخ | خودکاوی و خودشناسی | معادشناسی | مولانا | اسماء و صفات الهی

تفسیر زیارت عاشورا در بستر تاریخ | خودکاوی و خودشناسی | معادشناسی | مولانا | اسماء و صفات الهی

دکتر محمدابراهیم ضرابیها

دکتر محمدابراهیم ضرابیها محقق اسلامی و نویسنده ایرانی در زمینه ادبیات و عرفان اسلامی است.

شروع دوره های معاد شناسی

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ب.ظ

با عرض سلام


 با کمک از خداوند متعال چنانچه توفقیات حضرتش شامل شود، یک دوره بحث معاد که برگرفته از آیات شریف قرآن و روایات معتبر ائمه اهل بیت علیهم السلام می باشد, بیان شود، و از خصوصیاتی که انسان در حال سکرات مرگ پیدا می کند و کیفیت عالم برزخ و انتقال از آن به قیامت کبری و اجتماع خلائق در حشر و نشر و سوال و میزان و عرض و صراط و شفاعت و اعراف و کوثر و بهشت و دوزخ، بقدر وسع و گنجایش شود.
این کانال مختص جلسات معادشناسی توسط استاد دکتر محمدابراهیم ضرابیها میباشد.
جلسات صوتی دوره های معادشناسی در این کانال قرار خواهد گرفت.

✅شرح کتاب معاد شناسی علامه طهرانی

مرحوم علامه آیة‌الله سیّدمحمدحسین‌ حسینی طهرانی دارای آثار متعددی در علوم و معارف اسلام می‌باشند از جمله دورۀ ده جلدى #معاد_شناسی که در آن به تبیین کیفیّت سیر انسان در دنیا و انتقال او به آخرت و حرکت مرحله به مرحله او به سوى خداوند پرداخته‌اند.

اصل این کتاب مجموعه‌ای از هفتاد و پنج جلسه سخنرانی مؤلف رحمه‌الله است که در روزهای رمضان المبارک 1396 ق (شهریور 1355) و شبهای آن ماه در سال 1399 ق (مرداد 1358) ایراد فرموده‌اند.

این کتاب بدون شک مهمترین منبع شناخت معاد از دیدگاه عرفان و حکمت شیعی است وجه تمایز این اثر با سایر آثار در این است که

اولاً ایشان معاد را نه بازگشت به دنیا بلکه بنا به آیات شریفه‌ای چون «إِلَیْهِ تُرْجَعُون‌» (البقره۲: ۲۸و ۲۴۵ و یونس۱۰: ۵۶ و هود۱۱ : ۳۴ و القصص۲۸: ۷۰ و ۸۸ و العنکبوت۲۹: ۱۷ و الروم۳۰: ۱۱ و یس۳۶: ۲۲ و ۸۳ و الزمر۳۹: ۴۴ و الفصلت۴۱: ۲۱ و الزخرف۴۳: ۸۵) و «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» (البقره۲: ۱۵۶) بازگشت به حضرت حق می‌دانند. (بیش از ۱۶۰ آیۀ قرآن صراحتاً این معنا را افاده می‌کنند.)

ثانیاً محور اصلی کتاب معادشناسی قرآن و روایات اهل بیت می‌باشد تا آنجا که این اثر را حقیقتاً می‌توان دایرةالمعارفی قرآنی ـ روایی در موضوع معاد دانست.

ثالثاً در پاره‌ای از موارد این کتاب به تبیین اندیشه‌های عرفانی ـ فلسفی پرداخته و در حدّ شایسته‌ای میان این معارف با آورده‌های قرآن و عترت جمع نموده است.

شایان ذکر است که شش جلد اول این کتاب (از ابتدا تا پایان مباحث قیامت) در حقیقت شرح رساله «الانسان فی الدنیا» و‌ «الانسان بعد الدنیا» مرحوم علامه طباطبایی است.

این مجموعه شامل‌ ۷۵ مجلس‌ در قالب ده مجلد، در کیفیّت‌ سیر و حرکت‌ انسان‌ در دنیا و عالم‌ غرور و نحوۀ تبدّل‌ نشأۀ غرور به‌ عالم‌ حقائق‌ و واقعیّات‌ و ارتحال‌ او بسوی‌ خدا و غایه‌ الغایات‌ میباشد.

در ادامه ده جلد این کتاب که پایه تدریس جلسات معادشناسی دکتر محمدابراهیم ضرابیها میباشد برای علاقمندان قرار داده میشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی