جلسه یازدهم تفسیر زیارت عاشورا
توسط دکتر محمدابراهیم ضرابیها
- مخالفین پیامبر در مکه بیشتر از چه قشری بودند؟
- اکثر پیروان ابتدایی اسلام بین سنین 18 تا 30 سال (اکثرا جوان) و عموما از طبقه مستمند بودند.
- ۰ نظر
- ۳۰ دی ۹۶ ، ۰۹:۰۰
جلسه یازدهم تفسیر زیارت عاشورا
توسط دکتر محمدابراهیم ضرابیها
زیارت عاشورایی که در دسترس عموم میباشد، همان است که در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی از کتاب مصباح المتهجّد شیخ طوسی نقل شده است.
ولی قدیمیترین نسخۀ زیارت عاشورا که سند آن به ابن قولویه قمی (متوفی 368 هـ .ق) برمیگردد کتاب کامل الزّیارات میباشد که اندکی با کتاب مصباح المتهجّد (ومفاتیح الجنان) تفاوت دارد.
وفات ابن قولویه 92 سال قبل از وفات شیخ طوسی بوده و نسخۀ زیارت عاشورای ایشان قدیمی تر از نسخه مصباح المجتهد میباشد.
کامل الزّیارات باب 71 حدیث 7 تألیف ابوالقاسم جعفربن محمّد قولویه قمی مشهور به ابن قولویه (متوفی 368 هـ .ق)
او میگوید: حدیث کرد مرا حکیم بن داود بن حکیم و غیر او از محمّد بن موسی همدانی از محمّد بن خالد طیالسّی از سیف بن عمیره و صالح بن عقبه، همه آنها از علقمه بن محمّد حضرمی، و محمّدبن اسماعیل از صالح بن عقبه از مالک جهنّی از امام باقر (ع).
کانال تفسیر تاریخی زیارت عاشورا، برای ترویج فرهنگ و معارف عاشورایی، نسخه ابن قولویه زیارت عاشورا را تقدیم دوستان امام حسین (ع) می نماید.
دانلود نسخه اصلی زیارت عاشورا (نسخه کامل الزیارات)
عنوان: زیارت عاشورا نسخه اصلی
حجم: 485 کیلوبایت
توضیحات: زیارت عاشورا نسخه ابن قولویه از کتاب کامل الزیارات
#فرازهایی از جلسه دهم
پیامبر در 25 سالگی با حضرت خدیجه که قبلا دوبار ازدواج کرده بودند و از آن ازدواج فرزندانی نیز داشتند و در سن حدود 40 سالگی بودند, ازدواج میکنند. پیامبر تا زمان زنده بودن ایشان (دهم بعثت) با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند.
پیامبر در حمایت تمام و کمال حضرت خدیجه از 25 سالگی تا 40 سالگی در آرامش کامل به حدی از خودسازی میرسند که در سن 40 سالگی به پیامبری مبعوث میشوند.
نقش حضرت خدیجه در این راه, نقشی پررنگ و تاثیر گذار میباشد.
#فرازهایی از جلسه دهم
✅ به گفته پیامبر اکرم (ص) در عالم هستی 4 زن به کمال کامل رسیدند و بهترین زنان بهشت هستند.
✳️خدیجه دختر خویلد (همسر پیامبر خاتم)
✳️ فاطمه دختر محمد (دختر پیامبر خاتم)
✳️ مریم دختر عمران (مادر حضرت عیسی)
✳️آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون)
مطالب فوق گزیده ای از جلسه دهم سخنرانی تفسیر زیارت عاشورا بود، برای دریافت مطالب کاملتر بهفایل صوتی جلسه دهم مراجعه کنید.
جلسه دهم تفسیر زیارت عاشورا
توسط دکتر محمدابراهیم ضرابیها
✳️امام حسین علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛
به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مىشوند.
📗 تحف العقول، ص 245 .
جلسه نهم تفسیر زیارت عاشورا
توسط دکتر محمدابراهیم ضرابیها
آثار روایی و تاریخی برای امام حسین(ع) پنج همسر نام میبرد که شش فرزند ازاو به دنیا آوردهاند.
در این که همسران در کربلا بودند، یا نه، برخی از مورخان نوشته اند: تنها رباب در کربلا حضور داشت. او به همراه دیگر زنان و فرزندان به کوفه و سپس به شام به عنوان اسیر برده شد و بعداً به همراه کاروان به مدینه بازگشتند. وی پس از شهادت امام حسین(ع) وقتی به مدینه آمد، بزرگان مدینه از او خواستگاری و درخواست ازدواج کردند اما در پاسخ آنان فرمود: «بعد از آن که افتخار وصلت با خاندان پیامبر نصیبم شد، با فرد دیگری وصلت نخواهم کرد». در مدینه یک سال عزاداری کرد و در این مدت روزها زیر سقفی نمیرفت و مدام در مظلومیت حسین(ع) میگریست تا جان به جان آفرین تسلیم نمود.
در مورد شهربانو افسانه های نقل شده که صحت ندارد . از جمله این که پس از عاشورا از دست دشمن فرار کرد و چون دشمن در تعقیب او بود ، در بین راه به کوه معروف بی بی شهربانو رسید و کوه شکافته شد و او را در خود جای داد. کسانی که نام یکی از همسران امام را شهربانو و دختر یزدگرد ثبت کرده اند ، اذعان دارند پس ازتولد امام سجاد با فاصله اندکی از دنیا رفت.
#فرازهایی از جلسه #هشتم
در مورد تاریخ زندگی همسران حضرت و این که کدام یک از آنان در کربلا حضورداشتند و سایر ویژگیهای آنان سخن فراوان وجود دارد، لیکن در مورد هیچ کدام از آنان بهمقدار «شهربانو» در میان نویسندگان بحث نشده است.
درباره ایشان سؤالاتی مطرح است،مانند این که:
دربارة اصل جریان میتوان گفت، از جمله رخدادهای تاریخی است که دربسیاری از منابع روایی و تاریخی دیرینه ثبت شده است و از شهرتی بهرهور است که با قرائن و شواهد جانبی به شکلگیری آن اطمینان حاصل میگردد. بسیاری از مورخان ومحدثان شیعه و سنی اصل جریان را نگاشتهاند که به برخی از دیرینهترین و موثقترین انها میپردازیم: